سیستم آزمایشگاهی کنترل سرعت

Speed Control System

ES-SCS10


دریافت بروشور

View the embedded image gallery online at:
http://nameec.ir/fa/mecatronic/p5#sigProGalleria28cfcc8915

معرفی محصول

دستگاه کنترل سرعت نامیک ابزاری آموزشی بر اساس سیستم‌های صنعتی کنترل سرعت مانند دستگاه های نورد و برش، رنگ‌آمیزی، برخی ماشین‌های CNC و تجهیزات پرکن است. در عمل این دستگاه می تواند یک سیستم سرو سرعت باشد. در این دستگاه سرعت یک موتور جریان مستقیم از طریق ولتاژ آن کنترل و بار متصل به موتور از طریق یک ژنراتور جران مستقیم به موتور اعمال می‌گردد. با تغییر میزان بار موتور از طریق ژنراتور شرایط مختلفی برای کنترل دستگاه به وجود خواهد آمد.

مشخصات فنی

مشخصه
مقدار

ابعاد دستگاه

31x25x28 سانتی متر

ولتاژ نامی موتور

۱۲ ولت

توان موتور

۶ وات

حداکثر سرعت موتور

۶۰۰۰ دور بر دقیقه

گشتاور حداکثر موتور

۸  نیوتون میلی‌متر

جریان نامی موتور

۰.۵ آمپر

توان ژنراتور

۶ وات

حداکثر سرعت ژنراتور

۶۰۰۰ دور بر دقیقه

گشتاور حداکثر ژنراتور

۸  نیوتون میلی‌متر

تفکیک‌پذیری انکودر

۲۰۰ پالس بر دور

 

قابلیت و کاربردها

  • دارای دینامیک تقریباً خطی
  • امکان استفاده به‌صورت مستقل بدون نیاز به تجهیزات جانبی (منبع تغذیه ، کارت انتقال داده و ...) با استفاده از کامپیوتر یا کنترل‌کننده خارجی مانند PLC
  • آشنایی با عملکرد و کنترل سیستم های سرو سرعت
  • قابلیت شناسایی دستگاه به‌صورت استاتیک و دینامیکی
  • امکان تخمین پارامترهای استاتیکی خطی دستگاه
  • آشنایی با کنترل سرعت سیستم‌های صنعتی مانند سیستم های نورد و برش، رنگ‌آمیزی، برخی ماشین‌های CNC و تجهیزات پرکن
  • امکان کنترل با استفاده از انواع کنترل‌کننده‌های خطی و غیرخطی با استفاده از نرم‌افزار Matlab

اجزای تشکیل‌دهنده

  • موتور و ژنراتور مجهز به حسگر شفت انکودر کوادریچر
  • نمایشگر کریستال مایع
  • ابزارهای کنترلی
  • اتصالات کنترل‌کننده‌های خارجی

نحوه کارکرد

  • اعمال بار به‌صورت سیستماتیک و کنترل‌شده
  • کنترل ولتاژ موتور به‌صورت دستی، کامپیوتری و آنالوگ به External
  • کنترل گشتاور ژنراتور به‌صورت دستی، کامپیوتری و آنالوگ به External

شرایط محیطی

  • رطوبت محیط کمتر از 30 درصد
  • شرایط مناسب برای IP21
  • دمای محیط بین 10 الی 40 درجه سانتی گراد
  • عدم تابش مستقیم نور خورشید

شرایط کالیبراسیون

  • دستگاه در شرایط کالیبره تحویل می گردد و کالیبراسیون دستگاه در حین بهره برداری نیز به صورت خودکار انجام می شود اما آموزش لازم برای کالیبراسیون در مواقع لزوم توسط کارشناسان شرکت داده می شود.

آزمون تحویل دهی

  • در طی فرایند کنترل کیفی دستگاه آزمایش های استاندارد انجام می پذیرد لذا آزمون تحويل‌دهي خاصي مورد نیاز نمي باشد. با اين وجود در صورت نیاز مشتری به راه اندازی و تست دستگاه، اين امر در محل شركت قابل انجام است.

راهنمای کاربری

  • شماره 1:
    بار
  • شماره 2:
    موتور
  • شماره 3:
    نمایشگر

در خط اول وضعیت کلید کنترل موتور و میزان مرجع اعمال شده به آن مشخص می­گردد.
در خط دوم وضعیت کلید کنترل بار و میزان مرجع اعمال شده به آن مشخص می­گردد.
در خط سوم وضعیت کلید کنترل تاخیر و میزان مرجع اعمال شده به آن مشخص می­گردد.
در خط چهارم سرعت و تعداد پالس موتور مشخص می­گردد.

  • کلید شماره 4:

کلید وضعیت موتور دارای سه موضعیت به ترتیب ذیل می­باشد.

  1. PC: در این حالت میزان ولتاژ اعمال شده به موتور از طریق رایانه و رابط سریال از طریق نرم افزار کاربردی (MATLAB، SIMULINK و ...) دریافت شده و به موتور اعمال می­گردد.
  2. Manual: در این وضعیت ولتاژ اعمالی به موتور از طریق "ولوم کنترل دستی موتور" در یافت شده و اعمال می­گردد.
  3. External: در این وضعیت ولتاژ اعمالی به موتور از طریق جک­های "ورودی خارجی موتور" در مقیاس 0 تا 5 ولت دریافت شده و به صورت 0 تا 100 درصد ولتاژ به موتور اعمال می­گردد.
  • کلید شماره 5:

کلید وضعیت بار دارای سه موضعیت به ترتیب ذیل می­باشد.

  1. PC: در این حالت میزان جریان (گشتاور) اعمال شده به بار از طریق رایانه و رابط سریال از طریق نرم افزار کاربردی (MATLAB، SIMULINK و ...) دریافت شده و به ژنراتور بار اعمال می­گردد.
  2. Manual: در این وضعیت جریان (گشتاور) اعمالی به ژنراتور بار از طریق "ولوم کنترل دستی موتور" در یافت شده و اعمال می­گردد.
  3. External: در این وضعیت جریان (گشتاور) اعمالی به ژنراتور بار از طریق جک­های "ورودی خارجی بار" در مقیاس 0 تا 5 ولت دریافت شده و به صورت 0 تا 100 درصد جریان (گشتاور) به ژنراتور بار اعمال می­گردد.
  • کلید شماره 6:

کلید تاخیر دارای دو وضعیت باینری به ترنیب ذیل می­باشد.

  1. روشن: در این حالت تاخیر به میزان قابل تنظیم با "ولوم کنترل تاخیر" به سیستم اعمال شده که می­تواند سیستم را به سمت ناپایداری سوق دهد.
  2. خاموش: در این حالت هیچ گونه­ای تاخیری به سیستم اضافه نمی­شود و حداکثر تاخیر سیستم برابر با زمان نمونه برداری سیستم می­باشد.
  • ولوم شماره 7:

ولوم کنترل دستی موتور دارای محدوده حرکتی 270 درجه بوده که ولتاژی از 0 تا 5 ولت را به برد کنترلی دستگاه انتقال داده تا در صورت قرار گرفتن کلید وضعیت موتور در حالت دستی وظیفه تنظیم میزان ولتاژ اعمالی به موتور را بر عهده گیرد.

  • ولوم شماره 8:

ولوم کنترل دستی بار دارای محدوده حرکتی 270 درجه بوده که ولتاژی از 0 تا 5 ولت را به برد کنترلی دستگاه انتقال داده تا در صورت قرار گرفتن کلید وضعیت بار در حالت دستی وظیفه تنظیم میزان جریان (گشتاور) اعمالی به ژنراتور بار را بر عهده گیرد.

  • ولوم شماره 9:

ولوم کنترل تاخیر دارای محدوده حرکتی 270 درجه بوده که ولتاژی از 0 تا 5 ولت را به برد کنترلی دستگاه انتقال داده تا در صورت قرار گرفتن کلید کنترل تاخیر در وضعیت روشن تاخیری به سیستم از 0 تا 2.5 ثانیه وارد کند.

  • ورودی شماره 10:

ورودی خارجی موتور از دو سوکت پیچی-موزی زمین به رنگ مشکی و ورودی ولتاژ به رنگ قرمز تشکیل می­شود. سوکت زمین به ولتاژ صفر کلی سیستم متصل شده و ایزوله نمی­باشد. ورودی ولتاژ به برد کنترلی داخلی دستگاه متصل شده و محدوده ولتاژی آنالوگ بین 0 تا 5 ولت را به عنوان ورودی می­پذیرد. در صورتی که کلید وضعیت موتور در حالت External قرار بگیرد ولتاژ وارد شده پس از پردازش سیگنال به موتور به صورت 0 تا 100 درصد ولتاژ نامی ارسال می­گردد.

توجه 1: در صورتی که ورودی زمین و ولتاژ به اشتباه به سیستم متصل گردند احتمال آسیب شدید وجود دارد.

توجه 2: در صورتی که ولتاژ اعمالی به ورودی بیش از 5 ولت باشد احتمال آسیب جدی به سیستم وجود دارد.

  • ورودی شماره 11:

خارجی بار از دو سوکت پیچی-موزی زمین به رنگ مشکی و ورودی ولتاژ به رنگ قرمز تشکیل می­شود. سوکت زمین به ولتاژ صفر کلی سیستم متصل شده و ایزوله نمی­باشد. ورودی ولتاژ به برد کنترلی داخلی دستگاه متصل

شده و محدوده ولتاژی آنالوگ بین 0 تا 5 ولت را به عنوان ورودی می­پذیرد. در صورتی که کلید وضعیت بار در حالت External قرار بگیرد ولتاژ وارد شده پس از پردازش سیگنال به ژنراتور بار به صورت 0 تا 100 درصد جریان (گشتاور) نامی ارسال می­گردد.

توجه 1: در صورتی که ورودی زمین و ولتاژ به اشتباه به سیستم متصل گردند احتمال آسیب شدید وجود دارد.

توجه 2: در صورتی که ولتاژ اعمالی به ورودی بیش از 5 ولت باشد احتمال آسیب جدی به سیستم وجود دارد.

  • خروجی شماره 12:

سرعت موتور از طریق حسگر شفت انکودر Quadrature 400 شیار بر دور به 1600 پالس بر دوران تبدیل شده و از طریق برد کنترلی میکروکنترلی سیستم خوانده می­شود. بر اساس تعداد پالس خوانده شده و حداکثر دور موتور ولتاژی بین 0تا 5 ولت به سوکت­های خروجی ولتاژ اعمال می­گردد. سوکت مشکی رنک زمین سیستم بوده و ایزوله نمی­باشد. سوکت سفید رنگ ولتاژ خروجی بین 0 تا 5 ولت بر اساس سرعت موتورمی­باشد.

توجه: امپدانس مسیر خروجی 1 کیلو اهم می­باشد. در نتیجه در صورت اتصال بار بیش از حد به خروجی سرعت موتور باعث ایجاد خطا در خوانده شدن سرعت موتور می­گردد.

نشانی: تهران - خیابان شریعتی - نرسیده به پل سیدخندان - دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی - دانشکده برق - ساختمان صنایع - طبقه اول - واحد 120- کدپستی:1631714191
تلفن تماس: 88469082-021 / 6782968-0912
Email: info [at] nameec.ir